כשמדובר באתר האינטרנט שלכם, לא צריך לבחור בין יופי לאופי. עם הגישה הנכונה, אפשר להנות משני העולמות. באתרים מוקפדים, יש חשיבות אדירה למיתוג ונראות. נושאים כמו מראה נקי, אנימציות וחוויית משתמש הם לא פחות מקריטיים. גם תהליך הקידום האורגני (SEO) הוא שלב חשוב וקריטי להצלחה ולהפקת תוצאות עסקיות באתר, גם ברמת לידים וגם במכירות. אבל איך משלבים בין השניים? הרבה טוענים שתהליך SEO "מכער" את האתר, מעמיס אותו בתוכן ובמלל והופך אותו לאידאלי לגוגל, אבל בחלק מהמקרים פחות אידאלי לעין.
בזכות הניסיון העשיר שצברנו בתהליכי SEO אפקטיביים, ועבודה עם מותגים בשבילם הנראות והמיתוג הם במעלה הראשונה, למדנו לא מעט על הנושא. הנה כמה תובנות חשובות שיאפשרו לכם להנות מאתר שהוא גם יפה וגם מקבל יותר טראפיק איכותי.
קודם כל, חשוב להבין שאתר יפה ומושך הוא כזה בגלל שמישהו השקיע בו לא מעט זמן ומחשבה. אתר איכותי לא נוצר סתם בשביל הכיף; הוא נולד מתוך צורך לשדר אווירה מסוימת ואת האופי של המותג. השלב הראשון הוא פשוט מאד: להבין שנראות האתר חשובה אפילו יותר מה-SEO שלו. איכות על פני כמות. גם אם יהיו עוד אלפי גולשים, חשוב יותר שאלו שמגיעים יקבלו את הרושם הנכון. יש מותגים שמעדיפים לתפוס מבקר אחד איכותי על פני לקבל תעבורה של מאות מזדמנים. הגישה הזו נפוצה מאד באתרים של מותגי יוקרה שמכוונים לקהל מדוד אבל מדויק. איכות על פני כמות. זה לא שה-SEO לא חשוב! הוא קריטי, אבל הנראות באה קודם. רק ככה נוכל לוודא שתהליך ה-SEO ייראה טבעי ולא יפגע במראה של האתר ובחוויית הגלישה.
מה משותף למגדל משרדים, רכבת קלה, ואתר אינטרנט? בכולם חייבת להתקיים תשתית טובה, אחרת התוצאות פשוט לא שוות את המאמץ.
הקמת תשתית SEO כבר בשלב האפיון והעיצוב תאפשר לכם לראות את התמונה הגדולה ולוודא שהאתר יהיה גם ידידותי למנועי החיפוש וגם אסתטי ומזמין למבקרים. בנוסף, בשלבי הבנייה המוקדמים של האתר קל לאתר בעיות ולטפל בהן מאחורי הקלעים באופן יעיל. האתר כבר הוקם? כמו שבירת קירות בתהליך השיפוץ, שינוי התשתית הקידומית כנראה יהיה יותר מורכב, אבל לא בלתי אפשרי. זה דורש קצת נחישות ולא מעט עבודה.
אנחנו מקבלים לא מעט אתרים בנויים לקידום אורגני, וכמו שאמרנו, כשהאתר בנוי – הגישה קצת שונה. אנחנו לא מאמינים בלשים את גוגל בפרונט, לא להוסיף הרים של תוכן. אנחנו שמים בפרונט את הגולש. אתר שמתאים לרצונות ולצרכים של הגולש, אתר שיספק את מה שהגולש מחפש – אתר כזה ישפר גם את תהליך הקידום האורגני. אנחנו תמיד אומרים שצריך לבנות אתרים לא בשביל מנועי חיפוש אלא בשביל בני אדם. אתר שנותן לגולש את המידע שהוא מחפש בצורה נוחה וגם אסתטית הוא אתר שאחוזי הנטישה שלו יהיו נמוכים. גוגל כבר התפתח ולמד לשים את חווית הגלישה כפרמטר מרכזי בתהליכי הדירוג. מהסיבה הזו מאוד יכול להיות שאתר שבנוי היטב ומותאם לגולש יעקוף בגוגל אתר עם מאסות של תוכן אבל נראות וממשק לא ידידותיים. בקיצור, חשוב לנו לוודא שהגלישה באתר תהיה נוחה, נעימה וקלה להתמצאות, ושהעיצוב לא יבוא על חשבון חוויית השימוש.
אפשרות אחת היא למקד תכנים עמוסים ומלל ארוך לאזור הבלוג. יש לנו לא מעט אתרים מקודמים עם מלל קצר בעמודי האתר השונים, כשעיקר מאסת המלל מתרכזת בבלוג או במרכז ידע כלשהו. בלוג מגובש מוריד מהעומס הוויזואלי באתר ומאפשר לנו למקד מאמצי קידום בקטגוריה ייעודית לתוכן. נכון, לטובת גוגל חשוב מאד שיהיה לנו מלל איכותי וטוב בכל עמוד. אבל אם ניקיון ומינימליזם חשובים למותג, בהחלט אפשר לקדם גם בלי להפגיז תוכן בכל עמוד באתר.
דרך נוספת ליצור אזור ייעודי לתוכן היא הוספת מילון מונחים. זו אופציה טובה שמבססת את המותג בתור אוטוריטה בתחום ומהווה מקור מידע מעולה לגולשים שלנו. מילוני מונחים תורמים לקידום ומשיגים טראפיק איכותי לאתר. הם לא חייבים להופיע בתפריט הראשי, ואפשר בלב שקט לקדם קטגוריות מהאיזור שנקרא footer, כלומר תחתית האתר. חשוב לציין שגוגל יודע במה מדובר – אנחנו לא ‘מנסים לעבוד’ עליו – אבל הוא סורק את התוכן ומציג אותו כך או כך.
באתרי אי-קומרס חשוב במיוחד לשמור על נראות נקיה ופשוטה. הפוקוס הוא לרוב על תמונות מוצרים ותיאורים קצרים וקולעים, וריבוי מלל מעמיס ומעיק על הגולש ויכול בקלות להסיח את הדעת ואפילו לייאש. איך זה מתיישב עם SEO איכותי? יש כמה טקטיקות יעילות לקידום אתר אי-קומרס באמצעות שימוש נכון ב-SEO. כדאי למשל לרכז מלל של עמודי מוצר בתוך ,'אקורדיון' (כמו תפריט מתכווץ או מתרחב) או תחת טאבים נפרדים. בעזרתSEO וכלים חכמים אפשר לוודא שגוגל קורא בהצלחה גם את המלל המוסתר, תוכן שהגולש לא יכול לראות אלא אם כן יקליק כדי לחשוף אותו. תתפלאו לדעת שגוגל אוהב עמודים שבהם לא כל התוכן גלוי ואפשר לנווט בצורה תקינה בין 'ראשי פרקים' או נושאים. לא כל המלל צריך להיות זרוק בכתבת SEO ארוכה.
עוד גישה מעניינת באתרי אי-קומרס היא להשקיע בעמודי קטגוריה בתור עוגני SEO חשובים. אנחנו כמובן ממליצים להוסיף פסקת טקסט לכל קטגוריה, אבל גילינו שבהרבה מקרים אפשר להשיג הצלחה יפה ומיקום גבוה בגוגל גם אם הפסקה ממוקמת בתחתית העמוד. גם בנישות תחרותיות מאד, גילנו שבהינתן אתר טוב ומוצרים טובים, גוגל לא מתעקש על מיקום המלל בראש הדף. כשאנחנו שמים דגש על SEO בעמודי קטגוריה, אנחנו בעצם מורידים את הרגל מהדוושה של העמסה על עמודים אחרים באתר בתוכן.
אחד השלבים החשובים שתהליך SEO לאתר מוקפד הוא ביצוע אנליזות. חשוב לנו למדוד כמה האתר היפה הוא גם טוב. לפעמים אתר אנימטיבי מידי וקפצני מביא לנטישה וזמני שהיה קצרים מהרגיל. לא כל אתר שלדעת מנהל המותג נראה טוב הוא גם יפה בעייני הגולש ובעיני גוגל. הגולשים מצביעים ברגליים. אם האתר לא נוח, איטי או קופצני, אם העיצוב לא ברור – הגולשים פשוט יעזבו.
אחרי שננתח את נתוני אנליטקס ונשווה לאתרים אחרים באותה קטגוריה, נדע להגיד לכם אם האתר היפה גם נהנה מביצועים יפים. יותר מפעם הופתענו לראות שאתרים נקיים ועדינים עם מעט מלל איכותי ברמה גבוהה עושים עבודה מצויינת, בניגוד לתפיסה הרווחת של כמה שיותר תוכן, יותר טוב.
טקסט חי הוא טקסט שאפשר לערוך, כזה שלא מוטמע בתוך תמונה אלא מוזן ישירות בתוך האתר. בקיצור, טקסט שגוגל יכול לקרוא. כמה זה חשוב? בערך כמו חמצן. כדאי להשקיע בפונטים איכותיים, ברורים ונוחים לקריאה ובעיצובים נקיים שמעבירים את המסר של המילים גם באופן ויזואלי. במקומות מסוימים כמו באנרים אפשר לשלב מלל על גבי תמונה, אבל ככלל אצבע, טקסט חי תמיד עדיף. בפונט הנכון, התוכן שלכם יראה מעולה. כשהוא גם כתוב טוב ונותן לגולש ערך, התוכן שלכם ייקח את האתר כמה רמות קדימה.
הקשר שלכם עם אנשי העיצוב והתכנות הם מערכת יחסים לכל דבר, וגם כאן אין תחליף לתקשורת טובה. אנשי SEO מתמחים בדיגיטל ופרסום, ואנשי SEO מצויינים צריכים להכיר את עולם המיתוג ולדעת להעביר את כל הדרישות לאנשי התכנות כדי שיוציאו את החזון לפועל. אתר שגם נראה מעולה וגם מגיע למקום ראשון בגוגל הוא תוצאה של עבודת צוות מחושבת ביניכם לבין מעצבים, מתכנתים, ומקדמים.
הדרך הטובה ביותר לקדם אתר מבלי לפגוע בנראות שלו היא לקדם לא רק בתוך האתר, אלא גם מחוץ לו. קידום Offsite מתייחס למאמרים בפורטלים או אתרים חזקים אחרים שמחזקים את המותג בלי להצריך שינוי או הכנסת תוכן באתר שלכם. כאן אין מגבלות נראות, עיצוב, או שיקולי מיתוג. גישת Offsite מאוד פופולרית, והיא דרך מצויינת לקדם אתר ועדיין לשמור עליו נקי ואלגנטי.
בסופו של דבר, המפתח הוא שילוב בין ניסיון לשיקול דעת, הקשבה ושיח. יש פעמים בהם אנחנו נתעקש על רכיב SEO שברור לנו שהוא קריטי לביצועים, ולפעמים נדע לוותר ולהבין שהעולם לא נשען על SEO בלבד. והכי חשוב לזכור את המטרה: אנחנו כאן כדי לייצר לגולשים חווית גלישה איכותית.