בכל פעם שאנחנו מכירים לקוח, אנחנו מופתעים לגלות מחדש שהוא מגיע כבול ללא גישה חופשית לנכסים שלו. השוק עוד לא הבין שבימינו המותג הוא בעל הבית וצריך להיות הבעלים של כמעט כל הנכסים הדיגיטליים. בתשתיות האתרים וקמפיינים משקיעים עשרות מאות אלפי שקלים ויותר – מן הסתם הגיוני שהם יהיו בבעלותכם המלאה, לא?
הלוואי והנושא היה מסתכם רק בהשגת בעלות. במקרים מסוימים, חברות הקידום לא רק כובלות את הלקוחות לתשתיות ולנכסים שלהן, אלא גם מסרבות לשתף פעולה עם מתן הרשאות. תהליך שאמור להסתיים בשני קליקים הופך למלחמת התשה.
לדעתנו, הגיע הזמן לצאת לעצמאות דיגיטלית. בשביל לעשות את זה כדאי להתחיל בלהבין במה מדובר, ולאן צריך לשאוף. יום העצמאות גרסת הדיגיטל, מתחילים.
נתחיל מזה שבעיננו מודל "שכירות" לאתר זו לא האופציה הכי מוצלחת. אתר שאנחנו בונים יכול להישאר באוויר בקלות 7,8 ואפילו 10 שנים והעלות בשכירות היא לא כדאית עבור המותג. במילים אחרות, במודל השכירות יש כבילה לספק מסויים. ואנחנו כאמור ליברלים ומאמינים בחופש.
בהנחה ששילמתם על האתר שלכם במודל של תשלום קבוע (בניגוד לשכירות) – האתר הוא שלכם. שלא ימכרו לכם סיפורים/תירוצים/סיבות. המתכנת איכשהו תמיד בתאילנד בחופש כשמבקשים ממנו את האתר. אנחנו מקפידים לציין בכל ההסכמים, שהלקוח הוא הבעלים הבלעדיים של האתר וזכאי לקבל העתק של כל הקוד שלו. לפי התפיסה שלנו, אם שילמתם על האתר – הוא שלכם! אף ספק לא צריך לסרב לספק את הקוד או את ספריית הגיבוי שלו.
התשובה הקצרה תהיה WordPress. אבל התשובה הארוכה היא כזו: בעבר אתרים רבים נבנו בצורת Tailor Made בקוד ייעודי. כיום, לטעמנו מערכות כמו WordPress עוקפות אלטרנטיבות ברמת תשתית, אבטחה וביצועים, וגם בהיבט של אינדקס מנועי חיפוש ושרידות לאורך זמן. WordPress היא מערכת מעולה ומומלצת. במידה והיא נבנית ומוגדרת נכון, אפשר לעדכן ולשפר כל הזמן וכך מחזיקים אתר שתיאורטית – יכול לחיות לנצח.
יש מגוון דרכים לפיתוח אתר ב-Wordpress. הנפוצה ביותר היא Elementor, כלי זמין, נוח, אמין וטוב. אנחנו משתמשים בו גם בבנייה לחברות המונפקות בבורסה והוא ללא ספק כלי איכותי וגמיש. למעשה, הוא נחשב לסטנדרט בתחום. החופש של Elementor משחרר אתכם מהצורך להיות כבולים למפתח.
גם בתוך WordPress אפשר וכדאי לפתח אתרים בתבנית Tailor Made, כלומר בהתאמה אישית. אמנם תצטרכו להיעזר במפתח כדי ליישם שינויים בהמשך הדרך, אבל אם הוא בנה את האתר לפי הסטנדרט המקובל, אין מניעה שגם מתכנתים ואנשי מקצוע אחרים יוכלו לעבוד איתו בקלות.
בעולמות האיקומרס, Shopify היא פלטפורמה מעולה לפיתוח חנויות אינטרנטיות שאנחנו ממליצים עליה בחום. יש תבניות מוכנות בשפע ואפשר גם להשתמש בקוד ופיתוחים ייעודיים. פלטפורמה נפוצה וחזקה שאנחנו ממליצים עליה עד מאוד.
מתי יש בעיות? קורה לא פעם שחברות קידום יוצרות תבנית בקוד סגור שרק להן יש גישה אליו. את זה, לצערנו, קשה מאוד לשנות. גישה כזו מחייבת את הלקוח לעבוד רק עם חברת הקידום הספציפית שיצרה עבורו את האתר – מתכנתים אחרים לא יוכלו לשנות ולתחזק את האתר ולא ירצו אפילו לנסות. ככלל – אתרים שנבנו באמצעות תבניות קיימות, הם פחות גמישים ופחות קלים לשינוי. הישענות על תוספים רבים ופיתוחים ב-Shopify, דווקא ניתן להשתמש בתבניות וגם בקוד ופיתוחים ייעודיים.
לגבי פלטפורמות נוספות – אין טעם לסקור את כולן, כי אין קורא שישרוד כתבה בכזה אורך. מספיק לדעת ש-WordPress ו-Shopify הם הסטנדרט המקובל, מה שנקרא Best Practice. נכון, גם בהן אפשר "לכבול" אתכם, אבל אם תשאלו את השאלות הנכונות ותבחרו בספק איכותי אתם אמורים לקבל מערכת משלכם עם חופש מלא.
פלטפורמות אחרות שאינן WordPress או Shopify לרוב יהוו אתגר. לא כולם יכירו אותן, לא תמיד תמצאו את כל הפיצ'רים שתצטרכו וגם הביצועים חלשים יותר.
חשוב! אל תשכחו לדרוש גישת אדמין מלאה לאתר שלכם. אלה המפתחות לאתר, וחשוב שהם יהיו בידיים שלכם, בטח ובטח אם בשלב מסוים תסיימו את ההתקשרות עם מי שיצר עבורכם את האתר.
כתובת האתר שלכם – הדומיין (www.mysite.co.il לדוגמא) – הוא רכיב שאומנם לרוב עולה רק 75₪ בשנה, אבל הערך שלו עצום ונמדד באלפי שקלים וגם יותר, ועולה ככל שיש לו יותר ותק וקישורים. דומיין זה עסק קצת מורכב ברמה טכנולוגית ומשפטית, אבל נשמח להסביר.
קודם כל – הדומיין הוא נכס של קניין שצריך להיות בבעלותכם, כמו שטר טאבו של דירה או בית. אסור לגורם חיצוני להיות הבעלים של הדומיין. הדומיין הוא שלכם, אבל באמת.
אנחנו ממליצים לקנות דומיין לאתר ישראלי דרך LiveDns, שנותנים שירות מעולה בעברית. באנגלית מומלץ לקנות בName.com. יש עוד כמה ספקים טובים, אבל הרבה מהם (בלי לערב אבות והמבין יבין) יצריכו לא מעט אקמול בהתנהלות מולם. קנו את הדומיין בעצמכם באתר מומלץ ותהיו בראש שקט שאתם הבעלים. רק לא לשכוח לחדש. חשוב לתעד מי הבעלים ולמי יש גישה בארגון, כדי שלא יווצר מצב בו תנעלו מחוץ לדומיין.
עכשיו נסבך טיפה את העלילה. הדומיין מחובר למשהו שנקרא NS, ואסור לכם בשום מצב "להינעל" מחוץ לו. הספק שלכם יכול לנהל אותו עבורכם, אבל אם תרצו לעשות בו שינויים אתם צריכים גישה מלאה או ספק שישמח לבצע עבורכם פעולות והפניות בצורה אפקטיבית. כאמור – נכס שלכם, עם אפשרות שליטה נוחה.
אם בחרתם לנהל את ה-NS שלכם בCloudflare – קודם כל כל הכבוד, אתם יודעים מה אתם עושים 😊! שנית, אל תשכחו לתעד היטב גישה ולהיות אדמין גם שם כדי לא להינעל מחוץ לCloudflare שלכם.
רוב הארגונים היום כבר יודעים עד כמה חשוב לתחזק תשתית סושיאל כחלק ממעטפת השיווק של המותג. דפי הפייסבוק והאינסטגרם שלכם צברו עוקבים באלפים ולפעמים יותר ותשתית הפרסום צברה דאטה, פיקסלים וקהלים. כולם כולם אמורים להיות בבעלותכם המלאה. הם קניין רוחני עם ערך עסקי ואפילו שווי כספי רב. אז איך עושים את זה?
קודם כל, חובה שגורם מתאים מטעם הארגון יהיה הבעלים של הנכסים. אנחנו ממליצים לבחור בבעלים, שותף מוביל או דמות בכירה, ובנוסף עוד שניים או שלושה גורמים מתוך הארגון. ככה תוכלו להיות בטוחים שיש לכם גישה ממספר כיוונים. הגישה שאתם צריכים לקבל היא אחת בלבד – ADMIN מלא. זה נכס שלכם. תתעדו אצלכם מי הבעלים, זה מידע שאסור לשכוח.
בפייסבוק קיימות שלוש ישויות שונות – עמוד עסקי, Business Manager ו-Ad Account. לא נצלול לכל ההסבר המייגע של מה כל אחת עושה, אבל כן נדגיש: אתם צריכים להיות הבעלים המלאים והאדמין של שלושתן.
כמובן שחברת הפרסום גם צריכה גישת אדמין מלאה כדי לנהל פעילות תקינה, אבל בנוסף אליכם, לא במקומכם. אנו ממליצים חד משמעית לשים את כרטיס האשראי שלכם ולהנות משקיפות מלאה גם לקמפיין עצמו וגם לחיובים. זה נכס שלכם ולמי שיש מה להסתיר, יש מה להסתיר.
אל תעצרו רק בפייסבוק ובאינסטגרם! שימו לב שאתם אדמין מלא בכל פלטפורמה (רשימה חלקית: פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאיןף טיקטוק, יוטיוב, X) ותקפידו לתעד במסמך מסודר למי יש גישות.
גוגל מעט יותר פשוט מפייסבוק בנושא הזה. גם כאן תצטרכו שגורם מצד הארגון שלכם יהיה הבעלים והאדמין המלאים, ועדיף שניים או שלושה. אתם צריכים לקבל שני סוגי אדמין – אחד של חשבון המודעות, ואחד בתור גורם משלם. בכל פלטפורמה חשבון לוודא שברגע שכרטיס האשראי שלכם בפנים, אתם מקבלים חשבוניות למוטב הנכון ואליכם במייל; את החשבוניות הפרסום האלה תגישו להנהלת החשבונות ולהזדכות עליהם במס. ובכלל, אם אתם הולכים להוציא כספים בפרסום, כדאי שתהיה לכם גישה להכול ולחשבוניות בפרט.
אם אתם רוצים שסוכנות הקידום תשתמש בכרטיס האשראי שלה, קחו בחשבון שהיא תדרוש שהחשבון יהיה בבעלותה. המשלם הוא הבעלים. ובכל זאת, אנחנו ממליצים שתמיד תמיד תהיו הגורם המשלם. במקרים חריגים, כמו עמותות וגופים שלא יכולות לשלם בכרטיס אשראי, יש פתרון פשוט: רכישת כרטיס נטען.
בקיצור, אם אתם לא הגורם המשלם, ייתכן ולא תהיו הבעלים המלאים של חשבונות הפרסום. כל חשבונות המדיה החברתית והעמודים המקושרים חייבים כמובן להיות נכסים שלכם.
פלטפורמות Outbrain וטאבולה – אם אתם מתבססים על פלטפורמות אלה כמרכז הפרסום שלכם והן מקבלות תקציב רציני, מומלץ שיהיו בבעלותכם. אם הן פעילות לסירוגין או תופסות רק חלק קטן מהקמפיין, זה בסדר שסוכנות הפרסום תפרסם שם עבורכם תחת תשתית הפרסום שלה. יש לא מעט סוכניות כמונו שמחזיקות אתרי תוכן ופורטלים בעלי כוח והשפעה ובמצב כזה הגיוני שירצו לפרסם את הפורטל מטעמם, כמובן בשקיפות.
מערכת לידים – ממש לא חייבת להיות בבעלותכם. רישיון והטמעה עלולים להיות יקרים, ורוב הסוכנויות ידעו לספק לכם פתרון מקצה לקצה. תוכלו לעבור למערכת לידים אחרת בכל שלב ולייצא את הנתונים לאקסל בקליק. אם הספק שלכם הוא הבעלים של רישיון מערכת הלידים, ממש אין סיבה לדאגה, זה סטנדרט בשוק שמקל עליכם וחוסך לכם זמן וכסף.
אחסון – אתם לא חוות שרתים ולא חברת דיגיטל. סביר שאתם לא צריכים להיות בעלים של שום שרת או חבילת אחסון עם כל תקורות הטיפול שבאות עם זה. תנו לגורם המקצועי לנהל עבורכם את האחסון, בתנאי כמובן שהוא מספק לכם העתק של הקוד ומאפשר ניהול מלא של ממשק הניהול והדומיין. שווה להתאמץ ולמצוא ספק אמין שינהל עבורכם גם את האחסון ויספק מענה מקיף לכל תשתית הדיגיטל. אפשר לנהל את האחסון בעצמכם, אבל זה מצריך ידע וזמן. דווקא במקומות בהם מותגים מנהלים את האחסון לעצמם, נתקלנו בלא מעט בעיות, תקלות, וחבילות לא מתאימות. תשאירו את השרתים לאנשי המקצוע.
זהו, עכשיו אפשר להדליק מנגל ולהכריז בזאת שיש לכם עצמאות דיגיטלית. אתם בעלים מלאים של כל הנכסים שלכם ויודעים מה הסטנדרט הנכון בשוק. אם אתם עדיין לא הבעלים של כל התשתיות שלכם – נשמח כמובן לעזור לכם למצוא בית טוב שמאמין בשקיפות.
עצמאות דיגיטלית נעימה!