אחת הבחירות הכי חשובות שאי פעם תעשו בעסק שלכם היא לבחור דומיין. דומיין הוא כתובת אתר האינטרנט שלכם (למשל – www.yoursitehere.com), אבל הוא גם הרבה מעבר. הצטרפו אלינו לחקור את הלמה והאיך, מעט היסטוריה ובעיקר – מה הכללים החשובים לבחירת דומיין מוצלח. מותגים רבים שמים פוקוס והשקעה רבה על נושא הלוגו והמיתוג, שהם כמובן חשובים וקריטיים, אבל לא לוקחים שניה נקודה קטנה למחשבה: הלוגו שלכם הולך להתרענן ולהתחלף כל כמה שנים, בזמן שדומיין טוב – לרוב נשאר לכל אורך חיי העסק.
קיימות שתי גישות עיקריות בנוגע לשם הדומיין. הראשונה גורסת כי המותג הוא המרכז, ושם הדומיין חייב להיות שם המותג באופן נקי מדויק, תקין וקל לאיות. דומיין כזה יהיה זכיר, ויחזק את שם המותג (למשל www.yourbrandname.com). זו גישה שמתאימה מאד למותגים גדולים, או מותגים ששואפים להיות כאלה.
הגישה השנייה גורסת שכדאי להכניס לשם הדומיין מילת מפתח שתסייע לגולשים להבין שהאתר רלוונטי לתחום מסוים. ייתרון נוסף הוא שמילת מפתח כזו תסייע בקידום אורגני במנועי החיפוש. זו גישה מאוד נפוצה בעולמות ותחומים מסוימים, למשל תכשיטים, אבל פחות נכונה או מתאימה לתחומים אחרים.
אחרי שגלשנו בכמה עשרות אלפי אתרים בחיינו, התת מודע שלנו יודע להגיב יפה מאד לשמות דומיינים ו- URL. המוח שלנו יכול ממש לזעוק מתי אתר נראה חשוד, טוב או אמין, רק לפי הדומיין. יצירת אמינות דרך שם הדומיין היא בפירוש שם המשחק, וממש בהמשך הכתבה נפרוס מגוון שיקולים וסיבות. טיפ קטן – אנחנו לא ממש בעד שימוש במספרים בשם הדומיין. יש יוצאים מהכלל (כגון YAD2 שבחרו בדומיין מעולה), אבל מספרים בדרך כלל משדרים חוסר אמינות, ויכולים להזכיר את עולמות הפישינג ואתרים די מפוקפקים. זו לא שכונה אינטרנטית שאתם רוצים להשתייך אליה.
נכון, נושא הסיומות נתון לדיון ויש מגוון גישות ועמדות. ובכל זאת, הנה כמה נקודות חשובות:
אם כ-95% מהפעילות וההכנסות שלכם הן בישראל, אנחנו כן ממליצים בחום על סיומות CO.IL. הקהל הישראלי ומנועי החיפוש מחבקים את הסיומת הזו באהבה, והיא משדרת לוקאליות, אמינות וחיבור לשוק הישראלי. אם אתם פעילים במדינות אחרות, כדאי להתייעץ עם גורם מומחה לסקירה של השוק והסיומת הרלוונטית.
חשוב מאד – להימנע לחלוטין מסיומות לא מוכרות לעין. האם הייתם קונים בגדים אונליין בחנות שכתובתה הוא SHOPCENTER.LV? אגב, בדיוק מסיבה זו דומיין CO.IL בלתי ניתן לשיווק לקהל אמריקאי, למשל. מבחינתם זו סיומת לא מוכרת, זרה וחשודה.
הסיומות החדשות – רבים טוענים שהסיומות החדשות מעולות גם לגולשים וגם למנועי החיפוש, אבל ברוב המקרים אנחנו לא ממש ממליצים עליהן. קיבלנו מספר לקוחות עם סיומות בסגנון TODAY ו- SHOP. מיד אחרי שהחלפנו אותה לסיומת מתאימה (CO.IL או COM) , תוצאות האתר בגוגל ובביצועים השתפרו. כן נציין שקיים טרנד חזק לסיומות IO שצובר תאוצה בעולמות החדשנות וטכנולוגיה, וקיימים מאות מיזמים בהצלחה מטאורית בסיומת זו. גם סיומת CO נהיית נפוצה ונהוגה ויכולה להביא לתוצאות טובות. אז אם אתם סטרטאפ – כן אפשר לחשוב מחוץ לקופסא. אם אתם עסק, ממליצים לדבוק במה שעובד.
סיומות בעברית – ניתן לרכוש ליתר בטחון, למקרה וזה יהיה להיט עוד 10 שנים. בשלב הזה אנחנו נגד שימוש בדומיין בעברית, ממגוון טעמים וסיבות, ובמרכזן העובדה שדומיין או URL עברי מייצר ג'יבריש רב בזמן שיתוף והעתקה. התוצאה נראית רע מאד בנכסים הדיגיטליים השונים ובשלל אמצעי השיתוף הקריטיים להצלחה שלכם.
סיומות שונות, כגון NET. ,פחות מומלצות לדעתנו. סיפור מעניין מימי ראשית האינטרנט – דומיינים NET . היו זולים משמעותית מדומיינים COM. ובעיני הגולשים, דומיינים שאינם COM נתפסו כפחות אמינים, ולהשערתנו, בהתאמה גם במנועי החיפוש. הבדל קטן שיצר פער מוניטין משמעותי שמחזיק עד היום. איך הייתם מרגשים לגלוש ב-GOOGLE.NET, או ב-CNN.NET? רק מראה העין כבר יוצר אצלנו, בתור לקוחות, תחושה שונה. ואל תדברו איתנו בכלל על סיומת BIZ , לא כדאי שנספר מה אנחנו חושבים עליה.
ישנם יוצאים מן הכלל, אבל לרוב מינוס (-), הידוע גם כמקף אמצעי, הוא בפירוש חסרון בכל הקשור לדומיין.
למה? קודם כל, זה לא סימפטי להקריא את הדומיין בשיחה או בטלפון, לציין את המקף ולהסבירו. לא עובר ברדיו, לא מדבק ולא זכיר. מבחינת קונוטציה ואסוציאציה, בשיווק אנחנו תמיד מעדיפים פלוס ואזכורים חיוביים ומעדיפים להישמר ממינוס שלילי בתוך שם הדומיין. תרגיל מחשבתי קטן – איך לדעתכם היה הולך לאתר בשם FACE-BOOK.COM או YAD-2.CO.IL ? התחושה שהם מייצרים היא בוודאות פחות טובה.
מצד שני, מנקודת מבט פרקטית אנחנו כן בוחרים בדומיינים עם מינוס מידי פעם: מטעמי זמינות ופניות של דומיין, הקבלה לשם המותג, או שיש חיבור אותיות בעייתי שלא מאפשר קריאה של הדומיין. ישנם אתרים מוצלחים מאד שהגיעו רחוק גם עם מקף/מינוס קטן באמצע הכתובת. זה לא תנאי הכרחי להצלחה, אבל אם אפשר להימנע – מומלץ.
דומיינים קצרים הם טובים. הם משדרים אמינות. הם משדרים שהייתם שם קודם. אם אתם רוצים דומיין קצר, אתם יותר ממוזמנים להתייעץ איתנו או עם גורם מומחה אחר לאיתור דומיין 3 אותיות פנוי. דומיין כזה מתאים לראשי תיבות בעיקר. חשוב לזכור שדומיין ארוך באופן חריג יהיה לא זכיר ויהיה קשה להקלדה, כך שקצר ומדויק לרוב עושה את העבודה. אגב, הקלדה ידנית של כתובת האתר לדפדפן היא עדיין דבר נפוץ וחשוב.
בפירוש כן. בימינו, הדיגיטל מהווה את הרוב המוחלט של תקציב השיווק – לפחות ברוב המקרים. דומיין פנוי יכול להכתיב את בחירת שם העסק הבא שלכם. ישנם לא מעט עסקים שרוכשים דומיין תפוס המוצע למכירה. זה תהליך קצת רגיש, ואנחנו כאן ללוות אתכם במידת הצורך. לא תמיד מומלץ להשקיע אלפי שקלים ברכישת דומיין קיים אם אפשר לרכוש חדש בעשרות שקלים. אבל לפעמים, עם טיפול נכון ומשא ומתן מדויק אפשר וכדאי להשקיע בדומיין פרימיום איכותי המוצע למכירה.
עוד מגמה חדשה ששמנו לב אליה בשנים האחרונות: עסקים, מותגים ומיזמים בוחרים מראש במילים חדשות לחלוטין – בין אם מומצאות, או שילוב והתכה בין שתי מילים קיימות – כדי ליצור ביטוי שהוא גם קל לזכירה, יהיה פנוי לחלוטין בדומיין בסיומת הרצויה, וקל יותר לאינדוקס בגוגל. ככל שהזמן עובר קשה יותר לחשוב על שמות מותגים חזקים ופנויים, ושיטה זו מומלצת מאד ומניבה תוצאות מעולות.
אז קודם כל, חשוב להבדיל בין רכישת הדומיין לשימוש בדומיין. באופן חד משמעי, מומלץ וכדאי לקנות יותר מדומיין אחד. למשל, אם הדומיין שלכם פנוי גם ב-COM. וגם ב-CO.IL, לכו על זה בלי לחשוב בכלל ורכשו את שניהם. העלות היא רק כמה עשרות שקלים בשנה. רכישת מספר דומיינים תקנה לכם יותר גמישות בעתיד, אבל האתר הראשי שלכם חייב להיות עם דומיין מוביל וחזק אחד.
איפה קונים? אנחנו ממליצים בחום על האתר LIVEDNS.CO.IL, שירות מעולה, תמיכה בעברית, אמין נוח ויעיל. יתכן שתמצאו דומיינים בתעריף מופחת, אבל בשביל לחסוך שקלים בודדים לשנה, אתם עלולים להיתקל בבעיות טכניות, נפילות אתרים וקשיים כאלו ואחרים.
דומיין טוב הוא כמובן לא הקריטריון היחיד או המרכזי להצלחת עסק, אבל דומיין מוצלח יכול לפרוץ מחסומים ולספק תנאי שטח מעולים לגדילה ועבודה אפקטיבית. אגב, אנחנו לא תמיד ממליצים למהר ולהחליף שם דומיין של אתר פעיל, כי זה הליך מעט מורכב.
לסיכום, לא כדאי לכם לרוץ ולשנות את שם הדומיין שלכם בסיום הכתבה, אבל שניה לפני שאתם בוחרים דומיין חדש, קחו בחשבון את המידע שהצגנו ותתייעצו איתנו – נשמח לסייע.